maanantai 3. elokuuta 2015

Jotain uutta, jotain vanhaa.

Ihana elokuu on täällä. Mä tykkään! Nyt kaikenlisäksi on luvattu kivoja ilmojakin niin mikäs siinä. Ainoa pieni miinus on se, että miehellä alkoi taas työt. Oli liian kivaa herätä aamulla sen vierestä ja tehdä koko päivä kaikkea hauskaa porukalla. Mutta niin tai näin, nyt alkoi arki. Huomenna alkaa pojalla päiväkoti ja mä saan taas syventyä töihin ilman keskeytyksiä. Vielä jonakin päivänä mä haluan, että Jarikin saa tehdä tehdä just sitä mitä haluaa ja just siellä missä haluaa. Siinä tavoiteteltavaa ;) 




Mä olen myös tosi iloinen siitä, että nyt alkaa kesäpöhön karkoitus. Säännöllinen liikunta ja puhdas ruoka. IHANAA! Mulla oli ajatus, että kuvaan vähän ruokia mitä syön ja laitan tänne blogiin ne.. Nyt vaan kävi niin, että mä ehdin syödä aamupalamössöni ennen ku otin kuvan. Tyhjä kulho siis jäi kuvattavaksi. No, ehkä seuraavasta ateriasta sit. Paljon paljon kasviksia, vihanneksia, hedelmiä ja marjoja siis suunnitelmissa. Taivaallista :)

Moni varmaan aloittaa nyt kesän jälkeen puhtaalta pöydältä. Poistetaan kesäpöhöt ja aloitetaan säännölliset liikuntaharrastukset. Meilläkin alkaa isolla porukalla syyskuussa kehoremontti. Moni mun asiakas aloittaa siis kehokuurin. Ryhmässä on kiva toteuttaa tollasia juttuja, saa kannustusta, tukea ja tsemppausta. Kehokuuri on siitä ihana, että pienellä vaivalla saa isoja tuloksia. Toki se ruokavalion noudattaminen on hankalaa jos on tottunut syömään tosi epäsäännöllisesti ja epäterveellisesti, mutta se on sen arvoista. Kuurilla ei käytetä mitään valmiiksi tehtyä tai marinoitua. Ei sokeria, suolaa eikä lisäaineita. Tarkoitus on siis puhdistua ja se todellakin toimii. Olo on aivan ihana ja keveä. Puhdas. Ja käteen jää ihan huikeet avaimet tulevaisuutta varten. Jos lähdet kuurille, lähde täysillä. Lähde sillä ajatuksella, että tästä tulee life style. Vaikka se on kuuri, se kannattaa ajatella elämäntapana. Kasviksia, vihanneksia, proteiinia, marjoja, hedelmiä.. Ei se kauheen epäterveellistä voi olla? 

Moni sanoo, että tollaset kitukuurit ja muut on tosi epäterveellisiä ja keho menee ihan sekasin. Olen todellakin samaa mieltä! Kitukuurit ei ole ketään varten. Itse olen sellasilla laihduttanut ja korjaan niistä jääneitä vauroita edelleen. Aineenvaihdunta menee ihan sekasin, keho alkaa imemään itseensä kaiken mahdollisen rasvan ja on ruoka-ainehimoja jatkuvasti. Kituutetaan ja sit ahmitaan..Kuulostaako tutulta? Sitä mun elämä oli monta vuotta. Kyllähän se paino tippui, mutta kaupanpäälle tuli sitten kaikkea muuta ei niin mukavaa. 

Kun aloittaa laihdutus- tai elämäntaparemppaa niin on ehdottoman tärkeää varmistaa, että keho saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet. Sillon tiukempikin kuuri on helpompi, kun keho saa ravintoaineita. Mä niin toivon, että olisin jo vuosia vuosia sitten tutustunu fitskuihin ja laihduttanut silleen, että ne olis ollut tukena. Uskon, että moni asia olisi toisin. Mutta niin tai näin, onneksi ne on nyt mun elämässä. 

Nyt kuitenkin mä aloitan sellasen kuuden viikon puhdistautumisen. En tee nyt kehokuuria, mutta mukailen sitä tosi vahvasti. Kuurin jälkeen onkin aina tarkoitus ensin optimoida pari kuukautta, eli opetella pitämään kiinni niistä terveellisistä tavoista jotka kuurilla opitaan ja sen jälkeen jatkaa life stylella. Eli tehdä siitä puhtaasta ja prosessoimattomasta ruuasta elämäntapa. Mä myönnän, että tämän viimeisen kuukauden aikana en ole elänyt ihan niin fiksusti kuin oisin voinut. Oon syönyt grillimakkaraa, suklaata ja muita herkkuja. Kasviksia ihan liian vähän. Kuitenkin olen siitä onnekkaassa asemassa, että tiedän miten palata ruotuun. Tiedän miten näistä pöhöistä pääsee eroon ja kaikenlisäksi haluan sitä tosi kovasti. Motivaatio on täys sata ja otankin mielelläni tähän matkalle mukaan muita jotka on samassa tilanteessa. Haluutsä mukaan? Let me know :) 




Ajattelin tehdä oman ryhmän facebookiin meille, jotka kaivataan pientä puhdistumista. Ei pelkkää laihdutus höpinää, vaan mennään enemmänkin sillä fiiliksellä mikä on. Kuunnellaan kehojamme ja tehdään asioita jotka tuo hyvän olon. Liikutaan, levätään ja syödään sopivassa suhteessa. Miltä kuulostaa? Jätetäänkö jopa vaa'at sängyn alle ja opetellaan oikeasti kuuntelemaan omaa oloa? Mulla itselläni on vaakaan vähän sellanen viha-rakkaussuhde ja nyt ajattelin tehdä kokonaan välirikon meidän vaa'an kanssa. Se on melkosen vapauttavaa ja uskon, että on paljon antoisampaa kuunnella itseään kuin vaakaa. 




No, mitäs sitten kun keho huutaa suklaata tai tuoretta sämpylää? Jos mun keho vaan huutaa että on saatava pullaa ja keksiä? Mä väitän, että mulla on siihenkin ratkaisu. Ravintoaineiden saanti. Lähes kaikki ruoka-ainehimot kertoo kehon epätasapainosta. Jos et saa ravintoaineita ravinnosta, niin keho huutaa niitä. Ja kun ravinnosta ei saa kaikkia kehon tarvitsemia ravintoaineita niin summa summarum.. Fitskut. Mulla ne ainakin muutti kaiken. Ei yhdessä yössä, eikä edes kahdessa..Mutta pikkuhiljaa kun keho alkoikin saamaan tarvittavat ravintoaineet niin ruoka-ainehimot katosi. Ei se ole mitään rakettitiedettä. Se on tosi helppoa ja yksinkertaista. Aamulla ja illalla juodaan fitskut, syödään monipuolisesti, puhtaasti ja vältetään kaikkea prosessoitua ja lisäaineillä täytettyä huttua. Ihan oikeesti, se on helppoa kun vaan päätät että nyt on mun aika panostaa hiukan itseeni. Nyt on mun aika antaa itselleni mahdollisuus voida hyvin. 

Vielä on yksi asia joka vaikuttaa meidän hyvinvointiin melkoisen isosti.. Arvaako joku? No vesi. Veden juonti on niin hemmetin tärkeää, ettei sitä oikein edes osaa käsittää. Mä nostan taas kädet ilmaan, myönnän että olen juonut viime aikoina ihan liian vähän ja mä huomaan sen itsestäni. Päätä on jomottanut useammin ja olo on tahmea. Tukkonen. Hidas. Iltaisin nukkumaan mennessä huomaan, että on ihan tolkuton jano. Hävettää melkeinpä, mutta ihminen minäkin vain olen. Vettä pitäisi juoda pitkin päivää. Tästä on todella paljon eri mielipiteitä että mikä on sopiva määrä ja on erilaisia laskukaavojakin sitä varten, mutta mä väitän että itseään kuuntelemalla senkin oppii, mikä on sulle sopiva määrä. Jos et ole koskaan juonut vettä kuin lasin sillon tällön niin toki voi hetki mennä että veden juontiin tottuu ja oppii huomaamaan sopivan määrän, mutta kyllä se kannattaa opetella. 2-3 litraa päivässä ja lisäksi urheilupäivinä tietenkin ekstraa. Siinä ihan hyvä tavoite. Perus elintoiminnot, lihakset, vastustuskyky.. Kaikki tarvitsee vettä. Väitän, että jos sä et juo vettä päivittäin niin jo pelkästään sen taidon opettelemalla, päivät saa aika erilaisen energian. Mä ainakin otan vesipullon taas kasvamaan käteeni :)


Mutta tosiaan, fressi alku kohti syksyä. Kuka lähtee mun kanssa kuuden viikon matkalle kohti hyvää oloa? Laita viestiä ;) kata@iSmile.fi