keskiviikko 29. huhtikuuta 2015

Ja elämä voi muuttua


Nyt se tosiaan alkaa olla totta. Musta tuli yrittäjä. Tai no virallisesti olen yrittäjä 4.5 alkaen, mutta täällä mä höyryyn jo täyttä päätä :)


Yllättävän paljon hommaa on tässäkin, vaikka jotenkin ajattelen että toiminimi vaan pystyyn ja ei muuta ku hommiin.. Ei ihan niinkään :D

Ensin piti kehittää se hyvä ja toimiva liikeidea. Sen jälkee piti saada se hyvin ja toimivasti paperille. Tässä hommassa on kultaakin kalliimpaa kun on tollanen kultaakin kalliimpi nörtti aviomies joka auttaa ja tietää mitä tehdä. Mun liiketoimintasuunnitelma on saanut todella paljon kehuja lähestulkoon jokapaikassa missä se on mulla ollut. Siis näissä virallisissa yhteyksissä. On kuulemma hyvin tehty, selkee, siisti ja ammattimainen. Kiiiiitoooos kulta <3 Itse en todellakaan noita saappaita pystyisi täyttämään ihan noin hyvin. Itseasiassa...siinähän olisikin hyvä liikeidea, auttaa muita tekemään liikeideoita ;)

Joo no kun se oli valmis niin ensin menin Vantaan uusyrityskeskukseen sen kanssa. Sieltä sain todella paljon apua (ja kehuja liiketoimintasuunnitelmasta) ja ohjeet miten toimia. Tehtiin siellä toimintalaskelmat jne. En todellakaan olisi osannut ajatella kaikkea sitä mitä se täti siellä osasi ajatella mun puolesta. No siitä ne rattaat lähti sitten pyörimään.. Seuraavana oli tapaaminen kirjanpitäjän kanssa. Tässäkin on aikamoinen onnellisuus matkassa mukana, kun kirjanpitäjä (tai kaksikin oikeastaan) löytyy ihan tästä lähipiiristä <3 Mikä helpotus! Uskallan -melkein- koska vaan soittaa ja kysyä apua kun jostain syystä en aina ihan rekisteröi kaikkea tarpeellista yhdellä kertaa. 

No näiden tapaamisten jälkeen sitten teinkin starttirahahakemuksen kun ensin olin sitä varten kaikki paperit hankkinut. Sinne sitten soittelinkin toki malttamattomana perään että koska pääsisin haastatteluun..No tämä täti taas kehui mun lts:ää ja sovittiin treffit. Sieltäkin sain todella hyviä neuvoja ja ideoita ja samantien myös suullisen päätöksen starttirahasta. Todellakin suosittelen tekemään noi kaikki suunnitelmat ja laskelmat kunnolla, siitä on iso etu. Virkailijat arvostaa sitä ja antaa susta itsestäsi paljon paremman kuvan kun olet valmistautunut hyvin, usko mua!

Mun täytyy myöntää, että olen todellakin vähä huithapeli. En osaa oikein keskittyä asioihin mitkä ei mua kiinnosta ja voin kertoa että nää paperihommat ei mua kiinnosta. Pakko ne on silti koittaa hoitaa kunnialla ja mahdollisimman hyvin. Taas on onni kun tässä ympärillä on ihmisiä jotka osaa (ja jaksaa) neuvoa kerta toisensa jälkeen. Kaikille ei vaan asiat mene jakeluun ihan yhdellä kertaa..

Myös oon tässä tehnyt paljon kaikkea muuta touhuilua ja sekin on vienyt paljon aikaa. Eli ei lepäämään pääse, vaikka kotona olenkin. Eilenkin sanoin lapsille joskus viiden aikaa, että ihan kohta mä lösähdän sohvalle ja makaan siinä loppuillan.. No, loppujen lopuksi taisin päästä sohvalle noin puol kymmenen illalla. Eli tekemistä riittää, mutta se on kivaa. 

Mä nautin jokaisesta hetkestä nyt. Se harmaa pilvi joka on varjostanut mun menoja kokoajan on nyt poissa. Ytk. Olen toki tosi tosi kiitollinen, että sieltä tulee työttömälle rahaa, mutta kaikki se paine mitä sen myötä tulee on ahdistavaa. Joka kuukausi saa miettiä, että oonkohan tässä kuussa mokannut jotain ja en saakaa tukia jne. voin kertoa, että työttömyys ja muiden rahojen varassa eläminen on sieltä ja syvältä. Nyt olen vapaa kuin taivaan lintu tekemään ja kokeilemaan ihan mitä haluun! Oon itse vastuussa itsestäni ja kukaan ei nyt määrää. Kivaa! 

Mutta myös pelottavaa.. Paljon vastuuta, paljon kuluja, paljon varmasti yllättäviä kuluja, paljon huolta, paljon huolehdittavaa, paljon mietittävää ja asioita mitä pitää ottaa huomioon. Mutta siitäkin huolimatta mä olen nyt tosi ilonen. Vihdoin saan auttaa niitä asiakkaita jotka multa apua pyytää. Voin pitää haaveilemiani yhteistreenejä jättärillä tai puistossa. ( joo otan vielä tarkemmin selvää näistä kaikista maksuista mitä kai pitää nykyään maksaa jos haluaa jumpata puistossa) Voin järjestää jotain lenkkeilyporukoita ja ihan mitä vaan keksin! Kuinka vapauttavaa!!

Nyt mä lähden vielä viemään papereita maistraattiin ja ehkäpä te pian saatte nähdä mun uudet kotisivutkin :P Stay tuned! 

<3            
iSmile ;)





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun jaksoit kommentoida (: