tiistai 11. marraskuuta 2014

V¤%&%/U ku väsyttää!!

Väsymys on ihan hirveen yleistä nykyään. Ainakin mun lähipiirissä. Tuntuu että vähintään joka toinen valittelee kuinka väsyttää ja mikään ei kiinnosta. Millon syytetään synkkää ilmaa, millon sadetta, millon raskasta työtä tai vaikka kiukuttelevia lapsia. Mä olen itse ollut ihan samanalainen, todella väsynyt ja oikeastaan uupunut. Hakenut apua neuvolasta ja millon mistäkin, mikään määrä unta ei kuitenkaan helpottanut tilannetta. Mitäpä jos se sun väsymys johtuukin siitä, että sä et saa kaikkia sun tarvitsemia ravintoaineita? Mun väsymys ainakin johtui ilmiselvästi siitä. Jos ihminen ei saa ravinnosta (tai lisäravinteista) kaikkia niitä rakennusaineita joita se tarvitsee, ei ihminen voi hyvin. Se vaan on fakta.






Esimerkkinä vaikkapa tämä: 

Keho rakentaa itseään öisin ja jos rakennusaineita (eli kivennäisaineita ja hivenaineita) ei  ole tarpeeksi saatavilla, keho on stressitilassa öisin ja sen takia herättää keskellä yötä.  Vaihtoehtoisesti voi myös nukkua koko yön, mutta aamulla olo on todella väsynyt ja  tuntuu, ettei mikään lepo riitä. Tämä siksi, koska keho on koko yön tehnyt töitä  nakertamalla tarvittavia kivennäis­ ja hivenaineita luista, kynsistä, ihosta, hampaista ja  hiuksista. Mulla ainakin varsinkin kynnet on ollut ennen todella huonossa kunnossa. Wonder why....

Kaikki nämä uniongelmat ovat useimmiten hoidettavissa tarjoamalla keholle riittävästi  rakennusaineita. Mä itse käytän luonnollisia ravintolisiä tähän tarkoitukseen, en synteettisiä unilääkkeitä tai muita, jotka vaan tukkii ja tuhoaa suolistoa lisää, vaan puhdasta luonnollista ravintolisää josta saan tärkeimmät kehon tarvitsemat kivennäisaineet ja hivenaineet yhdessä D-vitamiinin kanssa.

Itse olen siis luullut, että kun syön monipuolisesti kaikkea ja paljon kasviksia ym, niin kaikki on siltä osin kunnossa. Kuitenkin kynnet on ollut hauraat, iho kuiva, kantapäät halkeillu ja tätä listaa voisin taas jatkaa vaikka kuinka paljon. Mutta ikävä kyllä karu totuus on se, että tänä päivänä meidän ravinto joudutaan tehotuottamaan, jotta se riittäisi kaikille. Sen myötä me syödään siis todella ravintoköyhää ruokaa. Jos miettii, että 80-luvulla päivittäisen B6 vitamiinin tarpeen sai täytettyä syömällä kolme banaania. Tänä päivänä saisit syödä vähintään 30 banaania, jotta saisit saman määrän B6 vitamiinia. Eikö se kerro jo aika paljon? Jos tällä hetkellä on suositus syödä kasviksia puoli kiloa päivässä ja sen suhteuttaa noihin banaanin ravintoarvoihin, niin oikeasti kasviksia pitäisi syödä ihan pikkasen enemmän kuin puoli kiloa päivässä, jotta saisi sen suositellun määrän vitamiineja ym.

Mä en itse jaksa tai pysty syödä niin paljon kasviksia ja sen takia otankin purkista ravintolisiä jotta voin paremmin.

Väsymyksen ja alakuloisuuden lisäksi meillä on niin paljon muutakin pientä ja isoa vaivaa.
Elimistön liiallinen happamuus vaikeuttaa ja huonontaa elimistön toimintoja aiheuttaen  erilaisia sairauksia, kiputiloja ja ennenaikaista vanhenemista. Monet arkiset vaivat ja  oireet, kuten suoliston huono toiminta, ilmavaivat, närästys, päänsärky ja migreenialttius,  ihon huono kunto näppylöineen, selluliitti, säryt ja kolotukset sekä jatkuva väsymys  johtuvat usein kehon happamuudesta. Happamassa elimistössä viihtyvät hiivat, bakteerit  ja muut sairaudet.

Mun mielestä on inhottavaa ajatella, että omilla elintavoillani mä mahdollisesti ruokkisin jotain sairautta. Happamuutta aiheuttaa ravinto (mm. lisäaineet, säilöntäaineet, keinotekoiset  makeutusaineet, sokeri, viljatuotteet, liiallinen proteiininsaanti, maitotuotteet), kova  fyysinen rasitus, liiallinen stressi, negatiiviset tunteet, alkoholin runsas käyttö, tupakointi,  kahvi, hiilihapolliset juomat sekä esimerkiksi ilman saasteet. Aika moni noista kuitenkin osuu munkin kohdalle, tai ainakin osui ennen kuin mä kiinnostuin siitä mitä mä voin itse tehdä oman hyvinvointini hyväksi.

Prosessoitu ruoka, lisäaineet, sokeri, makeutusaineet, raskas liikunta, limut.. Ne oli ihan mun arkipäivää vielä joku aika sitten. Tammikuun jälkeen en ole limua juonut juurikaan, prosessoidut ruuat olen pyrkinyt jättämään kokonaan pois ja kaikin puolin muutenkin koittanut siistiä elintapojani. Ja kyllä mä uskon että se näkyy. Itse ainakin koen olevani reippaampi, elinvoimaisempi ja aktiivisempi. Noiden tilalla syön puhtaasti, suhteellisen terveellisesti ja lisäksi siis otan purkista vesiliukoisena ravintoaineita joita en ravinnosta saa.


Tässä on kunnon purkautuminen ja avautuminen, mutta itse koen että oon saanut niin ison avun näillä luonnollisilla ravintolisillä, että olisi väärin olla kertomatta siitä mahdollisuudesta muillekin. Ja en todellakaan väitä, että nämä on ainoa oikea ratkaisu. Se on vaan ainoa ratkaisu jonka mä olen itse todennut toimivaksi. Ihan varmasti voi olla muitakin hyviä tuotteita jotka ajaa saman asian. Kuitenkin voin melko varmasti sanoa, että jos sä vedät kuudesta purkista sitä ja tätä pilleriä ja valmistetta ja puristetta, sä et kuitenkaan saa kaikkea mitä sä tarvitset. Puristeet ja pillerit on täynnä kaikkea synteettistä, jotka ei pilkkoudu sun sisällä. Ne kertyy sinne. Jää jumiin! Hyi. Toisekseen, silläkin on merkitystä mitä vitamiineja sä otat yhdessä. Niillä on meinaan myös tosiaan kumoavia vaikutuksia. Jos otat aamulla kaikki pillerit kiireessä poskeesi, niin tasan tarkkaan kaikki ne ei pääse imeytymään ja tekemään tehtäväänsä.  Näissä tuotteissa mitä mä käytän, tämä on otettu huomioon.

Ja tottakai liikunta, mahdollisimman puhdas ravinto ja vedenjuonti on edelleen tärkeää. Ei nämä kuitenkaan mitään ihme aineita ole jotka poistaa mennen tullen kaikki surut ja murheet. Ne on vaan suurena tukena kaiken muun rinnalla.

Pointtina kuitenkin kaiken tämän jälkeen mulla on vaan se, että jos voit tehdä asialle jotain niin tee. Valittamalla ja murehtimalla ja stressaamalla vaan pahimmassa tapauksessa pahennat tilannetta. Jos et pääse kävelemään kiven läpi niin kierrä se, älä jää seisomaan kiven eteen miettien että v*%&u kun en pääse läpi.






2 kommenttia:

  1. Heips, mielenkiintoisia tekstejä sulla täällä on. Tätä Fitline-juttua rupesin sitten tarkastelemaan pistokokeilla, olematta toki mikään expertti oikein missään :) Esimerkiksi tämä Restorate-tuote aikaansai muutaman kysymyksen mieleeni, toivottavasti osaat vastata:
    1. kehon emäksisyys ja kalsiumkarbonaatin imeytyminen, onko optimaalista?
    2. kalsium, magnesium ja rauta samassa annoksessa, yhtäaikainen käyttö?
    3. rauta on sitraattisuolana, mikä on ymmärtääkseni huomattavasti huonompi kuin moni muu suolamuoto, onko tässä joku kikka tämän emäksisyyden kanssa?
    Sinänsä nämä aiheet/oireet ovat itselle ajankohtaisia ja jotain apua pitäisi varmaan saada, liekö se lumi toisi pirteyttä päiviin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laitappa mulle sähköpostia niin kerron lisää (:

      Poista

Kiitos kun jaksoit kommentoida (: