keskiviikko 24. syyskuuta 2014

Riittääkö puoli tuntia päivässä?

Täydellinen kuva, kunhan mä olisin tuolla kyydissä <3
Olisikohan taas aika vähän laittaa päivityksiä. Kun mä kuurin alussa sanoin, että kirjoittelen olo- ja fiilispäivityksiä joka päivä niin kuvittelin tämän elon olevan paljon rankempaa. Nyt kun päivät vaan menee eteenpäin ilman ongelmia niin en ole ottanut stressiä kirjoittamisestakaan. Ei ketään kiinnosta se että joka päivä on ihan jees.  Mutta siis, nyt on jo puoliväli aika lähellä. Taitaa olla 12/28 tällä hetkellä? Paino tippuu edelleen, vähän hitaammin tottakai kuin alussa, mutta tippuu silti. Olen jo kevyempi kuin ehkä koskaan aikuisiällä olen ollut ja mun mielestä se on aika jees!

Kaikkia mukavia pikkuvaivoja oon käynyt tässä kuurin aikana läpi. Pohkeet kramppasi yhtenä päivänä (mulla on taipumusta siihen) ja jalkapohjat pisteli. Ne on mun vanhoja vaivoja jotka hetkeksi nosti päättään, mutta ei onneksi jäänyt pidemmäksi aikaa kiusaamaan. Nyt eilen ja tänään on iskias ja lonkkakivut häirinnyt, mutta itseasiassa nyt kun asiaa mietin niin ne on kyllä helpottanut aika paljon. Tykkään itse ehkä siltikin valkoisista päivistä enemmän kuin vihreistä. Valkoiset on niin helppoja. Toisaalta vihreillä päivillä saa jugurttia joka on törkeen hyvää.

Viime aikoina olen tehnyt töitä jonkun verran ja ai että se on kivaa! Ihana olla muutakin kuin kodinhoitaja. Eilenkin töissä sanoin, että mulle se on vapaa päivä kun pääsen töihin. Kotona sitä väistämättä tekee ruokaa, pesee pyykkiä, tiskaa, siivoo, käy kaupassa, kuskaa lapsia ym ym. Ja nyt kun Rasmu on ollut kipeä niin yöt on ollut levottomia niin ei sekään kauhean hauskaa ole kun ei pysty toisen oloa helpottamaan mitenkään. Nyt kuitenkin ollaan jo voiton puolella. Aamulla isompi lapsi lähti koulun kanssa Korkeasaareen ja pienemmän vein tarhaan. Itse olen tehnyt tässä töitä ja kohta lähden tonne ulos töihin. Mun oli tarkoitus mennä piloxingiin, mutta toi alaselkä ei olisi ehkä tykännyt siitä niin päätin skipata.

Luin aamulla iltalehdestä tämän artikkelin ja jäin miettimään sitä. Toisaalta tuossa annetaan synninpäästö, että ei tarvitsekaan liikkua ja urheilla koska pieni kävely riittää. Itse olen sitä mieltä, että jos olet oikeasti aktiivinen ihminen, se riittää kyllä. Mutta sitten se tarkoittaa että olet ihan aikuisten oikeasti aktiivinen. Kävelet tai pyöräilet auton tai bussin sijaan. Kotona touhuat sohvalla makoilun sijaan. Kannat kauppakassit autolle sen sijaan että kuljetat ne ostoskärryillä auton viereen. Menet rappusia hissin sijaan. Lisäksi käyt ehkä kerran pari viikossa jumppailemassa tms, niin se onkin paljon. Tälläinen tilanne oliskin ideaali.

Kuitenkin harmittavan usein, me ollaan sellaisia sata lasissa tai ei ollenkaan ihmisiä aika moni. Ajetaan autolla, ollaan tietokoneen ääressä, makoillaan sohvalla, istutaan pöydän ääressä, kaupassa nojaillaan ostoskärryihin, käytetään hissiä, ajetaan autolla salille ja siellä sitten vedetäänki pumppi tunnilla sata lasissa ja taas palataan kotiin makoilemaan. Sanomattakin selvää, että toi ensimmäinen vaihtoehtohenkilö elää terveempää elämää? Kun ihminen lähtee yhtäkkiä tekemään täysillä jotain, ilman että se on kunnolla lämmitellyt ja valmistautunut tulevaan, sydän on todella koetuksella.

Eilen luennolla puhuttiin näistä asioista ja jäinkin miettimään niitä. Kuvitellaan, että treenin pitää olla aina täysiä tai sitten se ei ole mitään. Mutta kyllä edelleen se peruskunto on kaiken pohja. Kun treenaa sata lasissa, ei peruskestävyys kehity ja silloin ei kehokaan jaksa. Ei talokaan pysy kasassa jos perustukset on tehty huonosti. Lainaan nyt eilisen valmentajan sanoja paljon, mutta en osaa itse asioita fiksumminkaan selittää.

 
Ja mä en siis itsekään ole mikään malliesimerkki. En todellakaan. Mutta ainakin yritän muistaa sitä peruskestävyyttäkin kehittää ja ylläpitää kävelylenkeillä ja kevyellä hölkällä. Myös kehonhuolto tunnit on suuressa nousussa tänä päivänä josta olen enemmän kuin tyytyväinen. Kuntoklubeilla valikoima laajentuu kokoajan ja valittava on entisten pelkkien bodypumppien ja steppi tuntien ohella yhä enemmän ja enemmän erilaisia kehonhuoltotunteja. Ihanaa! Menkää ja kokeilkaa. Tuntuu ehkä ensin, että sellanen löydä ja kevyt "harjoittelu" on ihan turhaa, mutta varmasti sielläkin tulee hiki ja saat ihan uusia ulottuvuuksia harjoituksiisi. Usko pois.

Mutta se siitä, pointti varmaan tuli kaikille selväksi. Kaikki liikkuminen on hyvää. Mikä vaan saa sut nousemaan siitä sohvalta, on aina askel eteenpäin. Kunhan se nyt on muutama askel enemmän kuin jääkaapille ja takaisin. Aamen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun jaksoit kommentoida (: