tiistai 28. tammikuuta 2014

Kuka on hyvä ja kuka ei?

Minä Personal Trainerina
 
Viime aikoina on Personal trainerit ollut paljon tapetilla. Millainen on hyvä PT?
Mistä tiedät kuka on hyvä ja kuka ei?  Kenellä on koulutus ja millainen koulutus?
Hyvän PT:n löytäminen ei ole välttämättä ihan helppo juttu.
Saatiinkiin tehtäväksi miettiä millainen juuri minä olisin Personal trainerina.
Tehtävä olikin melkoisen mielenkiintoinen ja haastava.
Tässä tulos..
 
Kannustava? Vaativa? Tiukka? Kaveri? Joustava?
Onko personal trainer vain silloin hyvä kun se on treenattu, timmi, lihaksikas?
Olenko hyvä personal trainer heti kun olen suorittanut koulutukseni?
Ei. Minusta personal trainer voi olla hyvä vasta sitten kun hänellä on intohimo ja halu olla hyvä.
Pitää olla kiinnostusta harjoittamaansa ammattiin ja halu kehittyä jatkuvasti. Näistä sanoista tunnistan itseni. Ei tutkinto tee minusta hyvää traineria. Intohimo ja kiinnostus tekee. Haluan toki olla esimerkkinä asiakkaalleni, mutta en mielestäni tarvitse mielettömiä lihaksia voidakseni olla hyvä esimerkki. Uskon että me kaikki voimme olla hyviä trainereita huolimatta ulkomuodostamme.
Toki meidän täytyy olla terveen ja urheilullisen näköisiä, mutta ei kaikki tarvitse tai välttämättä edes halua itselleen juuri fitness-lavalta tullutta personal traineria.
Tärkeämpää on se tieto. jota pitää olla voidakseen neuvoa asiakasta oikein.
Minä personal trainerina on suuri unelma, jota en ole ikinä uskaltanut edes ääneen ajatella.
Miten tällainen vähän pehmeä pullea tyttö, joka rakastaa kaikkea hyvää, voisi ikinä olla neuvomassa toisia miten laihtua, treenata ja saada terveellinen elämä? Kyllä se voi. Kun tähän lähden niin lähden täysillä, lupaan sen. Mikäs sen parempi esimerkki ja motivaattori asiakkaalle voisi olla kuin personal trainerin oma kokemus ja kuljettu tie. Toivonkin kovasti ja paljon, että saisin kaikkea opppimaani tietoa ja taitoa joskus vielä jakaa toisten itsensä kanssa kamppailevien kanssa. Jakaa ja olla mukana tukemassa jonkun toisen kivistä tietä pehmeästä vähemmän pehmeäksi.
Jonain päivänä juuri minä tulen olemaan jonkun esimerkki, tien näyttäjä, tsemppaaja ja kannustaja.
Olenkin viime aikoina miettinyt paljon asioita jälleen kerran ja todennut, että minä alan olla ihan hyvä. En ole todellakaan vielä unelmamitoissani. Mutta se on oikeestaan aika toisarvoista.
Minä olen terve ja minulla on hyvä olla.
Saman tunteen minä haluan, että tulevat asiakkaani tulevat saamaan.
Ei tarvitse olla täydellinen, mutta tarvitsee olla tyytyväinen.
 Ymmärtää liikunnan ja ravinnon merkitys hyvinvointia tavoitellessa.
Olen itse aina ollut hyvä kuuntelija ja uskon siitä olevan paljon apua tulevassa ammatissani.
Rakastan olla ihmisten kanssa ja tehdä muille hyvää ja juuri sitähän hyvä personal trainer tekee. Näyttää asiakkaalle suunnan mistä löytyy hyvä olo itsensä kanssa.
Haluan kohdella jokaista asiakasta yksilönä enkä sortua liukuhihnatyöhön.
Haluan jakaa kaikkea kannustavaa sanottavaa jokaiselle, joka kamppailee itsensä ja niiden tuttujen "en mä vaan tohon pystyis"-sanojen parissa. Haluan että jokainen asiakkaani oppii uskomaan itseensä ja siihen että jokainen meistä pystyy muutokseen. Se todellakin vaatii jonkun ihmeellisen napsahduksen päässä. Päätöksen. Päätöksen, että nyt kaikki muuttuu. Se päätös ei tapahdu pakottamalla, se tapahtuu ihan huomaamatta. Se ei tapahdu sillä, että minä sanon sen asiakkaalle -minä vain olen suunnannäyttäjä ja annan asiakkaan itse oivaltaa sen.
Itse tykkään liikkua monipuolisesti. Uin, pyöräilen, lenkkeilen kävellen ja juosten,
käyn salilla ja harrastan paljon hyötyliikuntaa. Lähden mielelläni asiakkaan kanssa vaikka
 lenkille, se on useasti helpoin tapa aloittaa liikkuminen.
 Tahtoisin olla ainakin aluksi mahdollisimman paljon asiakkaan kanssa tekemisissä
 ja kannustaa pieneenkin liikkumiseen. Pikkuhiljaa asiakas innostuu luultavasti myös liikkumaan itse. Omalla esimerkilläni on varmastikkin paljon merkitystä alkumotivaation saavuttamiseksi ja olenkin valmis etsimään jokaiselle asiakkaalle juuri häntä kiinnostavan tavan liikkua.
Edellisiä lukiessa esiin tulee vahvasti se, että minä koen olevani parhaimmillani asiakkaan kanssa, joka haluaa muuttaa elämäntapansa. Haluaa laihtua. Haluaa löytää liikunnan ilon.
Haluaa löytää itsensä. Kun asiakas on näitä asioita miettinyt ja kokenut mahdollisesti monia epäonnistumisia, niin silloin minä astun mukaan kuvioihin. Rakennamme yhdessä tien,
 jota kulkea ja jota kulkemalla saavutetaan maali. Matkan varrella minä olen se, joka nostan asiakkaan ylös pohjalta, muistutan mistä ollaan lähdetty. Annan motivaatiota loppuun asti.
 En anna lupaa luovuttaa.
                                                                                                    
Tässä tulee kuitenkin myös haaste itselleni.
Itse olen ollut aina luovuttaja.
Antanut periksi kun asiat ei onnistu. Keksinyt tekosyitä.
Millä siis saan asiakkaan uskomaan minuun?
Entä mistä tunnistan tekosyyt tai miten voin vaatia aikuiselta ihmiseltä lisää suorituksia kun
toinen sanoo että ei kiinnosta tai ei jaksa.
Millä löydän siinä tilanteessa itsestäni sitä
kovuutta vaatia, eikä antaa periksi?
Enhän minä ole sellainen, joka vaatii toiselta
jotain mistä toinen ei tykkää?
Jokainen on toki omasta vapaasta tahdosta             
lähtenyt mukaan tälle tielle, mutta tuleeko oma kiltteyteni   olemaan kompastuskiveni? Ei personal trainer voi antaa asiakkaan luovuttaa.
Pitää olla luonnetta vaatia jatkamaan ja saada asiakas uskomaan itseensä.
Tässä on varmasti itselläni vielä paljon opittavaa. Minun täytyy oppia uskomaan ja luottamaan itseeni täysin, jotta saan asiakkaankin luottamaan ja uskomaan minuun. En voi antaa mahdollisen epävarmuuteni näkyä asiakassuhteessa.
Työssäni haluan olla luotettava, ammattitaitoinen ja osaava.
Antaa asiakkaan maksamille rahoille vastinetta ja olla osana nostamassa personal trainereiden arvostusta. Otan selvää jos en tiedä. En anna epävarmoja vastauksia tai ohjeita.
 Haluan olla täysin varma opastaessani asiakasta. Kehitän itseäni jatkuvasti.
En halua sekoittua massaan ja olla yksi muiden joukossa harjoittamassa asiakkaita liukuhihnalla. Haluan olla muuttamassa vaikka vain yhden ihmisen elämän kokonaan, sen sijaan että vain katson vieressä kun asiakkaat treenaa, mutta unohdan heidät kun tunti on ohi.
Haluan saada mahdollisuuden antaa paljon enemmän.

4 kommenttia:

  1. missä kouluttaudut? (:

    VastaaPoista
  2. Tosi hyvä kirjoitus! :)
    Mä luulen, että ei oo yhtä hyvää PT-"mallia".
    Asiakkaatkin on erilaisia, niin kaikki ei tykkää samanlaisesta pt:stä.
    Tietotaitoa pitää tottakai löytyä ja pitää olla kiinnostunut jokaisesta asiakkaastaan yksilönä. Kuten sanoit, et halua palvella asiakkaita liukuhihnalta ja haluat kehittää itseäs jatkuvasti. Ne on mun mielestä jo kaks asiaa millä pääsee pitkälle. Koko ajan kannattaa tosiaan myös kouluttautua lisää ja hankkia tietoa, se vaan lisää pt:n "hyvyyttä".

    VastaaPoista

Kiitos kun jaksoit kommentoida (: