keskiviikko 27. marraskuuta 2013

Venyttelystä

Mä oon maailman surkein venyttelijä. 
Oon niin jäykkä, että venyttely on inhottavaa. Se sattuu. 
Tosin venyttelyn jälkeen olo on aina törkeen hyvä. 
Nyt kun oon taas kunnolla päässy kiinni salilla käymiseen, 
niin huomaan että oon entistä enemmän juntturassa. 
Päätinkin, että pidän kerran viikossa kunnon venyttely päivän. 
Muutoin koitan venytellä päivittäin vähäsen. Onko hyviä vinkkejä mistä alottaa venyminen? 
Oishan se ihan kiva tulevaisuudessa asiakkaiden kanssa 
venytellä ja _jälleen kerran_ olla hyvänä esimerkkinä. 

Tiedän kuinka hemmetin tärkeetä venyttely olisi.
 Hävettää oikein olla tällänen taipumaton tanko.
 Muistan kuinka noloa oli koulun liikkatunneilla kun olin niin jäykkä. 
En ole ikinä saanut tehtyy spagaattia vai mikä lie se on.  
En mä varmaa saanu edes sormia lattiaan, nyt se sentään onnistuu. 
Ja siis nyt ihan aikuisenakin ryhmätunneilla hävettää venytellä kun en veny. 
Siihen siis parannus, alkaa nyt  ;)




Venyttelystä on niiin paljon hyötyä koko kropalle, että on rikos olla näin laiska. 
Varmasti monelta päänsäryltä (kirjaimellisesti) olis välttyny jos venyttelis säännöllisesti. 
Selkäkivut olis varmasti paljon lievempiä jos vain harrastaisin venyttelyä. 
Ei olis niin tukkonen olo vartalossa ja kolotukset helpottais. 
Venyttelyllä on paljon hyötyvaikutuksia, parantaa verenkiertoa, 
lisää aineenvaihduntaa ja ennenkaikkea rentouttaa. 
Äsken tein sit tollasen vartin venyttelyn netistä löytyvien ohjeiden mukaan ja nyt olo on hyvä. Kevyt. Mukavasti tuntuu venytetyissä lihaksissa pientä jomotusta, 
mutta se tukkonen olo mikä vielä äsken oli on nyt poissa. 

Oikeestaan senkin takia mulla on venyttely kokonaan jääny, 
kun en tiedä miten sen tekis oikein eikä mielikuvitus riitä keksimään miten venyttelen mitäkin. 
Mutta joo..Selityksiä selityksiä. Toki netistä löytyy ohjeita ja videoita miten ja mitä venytellä..
Siltikin kun netistä kun lukee ohjeita niin siellä on sitä ja tätä sääntöä. 
Kuinka pitkään saa venyttää, missä järjestyksessä, ennen vai jälkeen reenin....
Ota niistä nyt sitten selvää. Okei, mä otan (: 
Löysinkin muutaman kivan sivun jossa oli selkeet ohjeet ja kuvat, 
niitä sitten vaan toteuttamaan!



Oon muuten huomaanu, että tällä hetkellä kun mulla ei oo mitään tarkkaa saliohjelmaa, 
niin mä bongaan netistä kokoajan kaikkii juttuja joista innostun. 
Joo totahan mä kokeilen, noin mä alan tekee, toi kuulostaa hyvältä, joo jee jii..
Joskus treenasin hooverii joidenki ohjeiden mukaan mitä netistä löysin, 
oon myös aikoinaan alottanu juoksemisen netin ohjeiden mukaan. 
Nyt teen sitä punnerrustreeniä ja äsken bongasin taas 
vaikka mitä hauskoja settejä mitä vois kokeilla :D  

Alkuviikollahan mä päätin että olis ehkä ihan fiksua salilla treenata vähän johdonmukaisemmin. 
Tiistaina sitten tein selkä- ja vatsalihaksia. Tänään enemmän yläkroppaa ja huomenna jalat. 
On ainakin ollut ihan erilainen olo treenien jälkeen ku viimeviikolla. 
Ihan eritavalla saanu tuntumaa lihaksiin ja fiiliskin on salilla kivempi kun tietää mitä tekee
 eikä vaan haahuile laitteelta toiselle.. Kyllä tästä (musta) vielä hyvä tulee :D 

Kävin tänään lenkilläkin pitkästä aikaa kunnolla ja jestas että se teki hyvää. 
Kiitos vaan seuralaiselle ;) 
Tiedän että oon tosi kausiluontoinen liikkuja, mutta nyt mä meinaan lopettaa sen kokonaan. 
Musta tulee kokoaikainen liikkuja. 
En sano että tuun tästä etenpäin käymään salilla kolme kertaa viikolla loppu elämäni, 
mutta liikunta (ja se venyttely) tulee pysymään mun elämässä aina. 
Katon ihaillen tuolla meidänki salilla käyviä  tai sauvojen kanssa 
metsässä reippailevia vanhuksia. Sellanen vanhus mäkin haluan olla! 
Se jos joku on arvostettavaa ja varmasti niiden elämään sisältyy vähemmän 
vaivoja ja sairauksia ja lääkkeitä kun vertaa liikkumattomiin vanhuksiin. 
Liikunnasta tulee mulle elämäntapa.



2 kommenttia:

  1. Toivottavasti ei oo väliä vaikka kommentoin vanhaa juttua... mäkin olin ku mikäki rautatanko ku ei venynyt...aloitin kotipilateksen :D ja nyt taipuu jo sormen päät lattiaan se on kyl hieno laji.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ei haittaa kommentointi koskaan (:
      Mä olen edelleen rautatanko, ei toi venyttely vaan oo yhtää mun juttu vaikka niiiin pitäis kyllä! Putkirulla on kyllä mun kaveri, mutta ei se tätä ruhoa kyllä notkista :D pilates olis hyvä, oon joskus aikoinaa sitä harrastanu vähä enemmänki (:

      Poista

Kiitos kun jaksoit kommentoida (: